Auteur: Jasper Boot

Waarom spraaktaken met AI mijn werk leuker heeft gemaakt

Deze zomer introduceerden mijn collega’s van Productontwikkeling iets vets: spraaktaken opnemen, gewoon vanuit de AFAS Pocket App. Daar maak ik nu actief gebruik van. Een handige functionaliteit waarmee ik, bijvoorbeeld onderweg van of naar een klant, moeiteloos mijn gespreksverslag inspreek. Maar hoe maakt dat mijn werk als marketeer leuker? Ik neem je graag mee.

Na een klantbezoek meteen je verhaal kwijt

Als marketeer vind ik het belangrijk om regelmatig bij bestaande klanten op bezoek te gaan. Zo was ik vorige week langs bij Arjan Pater, de snelste penningmeester van Nederland. Waar ik voorheen minimaal een dag nodig had om alles uit te werken en te publiceren op onze website, gebeurt dat tegenwoordig in een uur. Het interview was namelijk al verwerkt door de spraaktaak vóór ik terug op kantoor was.

Tijdens het gesprek neem ik, uiteraard met toestemming van de geïnterviewde persoon, alles op. Daarna verschijnt automatisch een taak in mijn takenlijst. Jonas, onze superhandige AI-assistent, maakt er een keurig verslag van. Met behulp van onze eigen ChatGPT-omgeving en slimme prompts werk ik dat uit tot een sterk klantverhaal.

Dat scheelt me niet alleen veel tijd, het zorgt ook voor betere output. Omdat ik volledig kan focussen op het gesprek, is het resultaat persoonlijker, inhoudelijker en vaak net wat scherper. Hieronder zie je een voorbeeld hoe een spraaktaak werkt.

 

Een goed idee? Gewoon meteen inspreken

Na een werkdag maak ik vaak een wandeling. Even het hoofd leeg maken. Juist dan ontstaan vaak de beste ideeën. Ik pak mijn telefoon erbij, start een spraaktaak en praat gewoon tegen mezelf. Heerlijk is dat. Al kijken mensen soms wat verbaasd als je zonder oortjes tegen je scherm praat, omdat dat er een beetje gek uitziet. Het grote voordeel: alles staat nu gelijk in je werkomgeving, met samenvatting en workflows.

Minder typen, meer praten

Denk je nu: “Jasper heeft dit blog achter zijn laptop zitten typen?” Mis! Tijdens mijn lunchpauze sprak ik het in via spraaktaak. De komende tijd wil ik mezelf uitdagen om nog zo weinig mogelijk te schrijven. Gewoon, alles inspreken en klaar. Als marketeer moet ik ook wennen aan deze manier van communiceren, maar wil ik het wel omarmen. Want uiteindelijk gaat dit de toekomst worden, daar ben ik inmiddels wel van overtuigd. Kom via deze link meer te weten over spraaktaak. 

Meer lezen?