Een betere wereld. Dat is waaraan we willen bijdragen met CSR. Voor ons begint alles met liefde. Voor medewerkers en hun familie, pensionado’s, klanten, AFAS Partners, leveranciers en voor de maatschappij.
Klinkt misschien vaag, maar het betekent dat we altijd het beste met elkaar en de ander voorhebben, uitgaan van elkaars goede bedoelingen (ook als de ander een steekje laat vallen), én dat we zelf het goede willen doen. Liefde zien we als een vitale kracht, die je in beweging brengt. En houdt.
Van laptops tot ingrediënten voor onze keuken, en van leaseauto’s tot toffe aankleding voor evenementen: bij AFAS kopen we ontzettend veel in. Hieronder lees je hoe wij naar inkoop kijken en wat dat betekent voor jou als leverancier.
Bij AFAS kopen we jaarlijks voor zo’n 70 miljoen euro in. Dat bedrag willen we goed besteden. Sterker nog: dat móét ook, als we onze ambities willen waarmaken. Eén daarvan is om intensief samen te werken met een beperkt aantal leveranciers. Alleen dan kun je echt impact maken — door open te zijn over onze duurzaamheidsdoelen of over de prijs-kwaliteitverhouding die we verwachten. We willen bijvoorbeeld ons energieverbruik en onze afvalproductie flink verlagen. We kiezen zo veel mogelijk voor duurzame producten, gemaakt door mensen die daar een eerlijk salaris voor krijgen.
Goed inkopen betekent voor ons: bewust inkopen. Niet op honderd verschillende manieren, maar volgens een vaste werkwijze. Dat is efficiënt én het stelt ons in staat om te sturen. Bijvoorbeeld op onze voorkeur om met zo min mogelijk leveranciers samen te werken. Zo houden we goed zicht op de samenwerking én kunnen we duidelijke afspraken maken over zaken als prijs, kwaliteit en duurzaamheid — bijvoorbeeld over vervoer of verpakkingsmateriaal. … en benutten we de kennis van onze budgetbazen Goed inkopen betekent ook: weten waar je het over hebt. Onze inkopers zijn daarin cruciaal. Zij zijn expert binnen hun vakgebied — van ICT tot marketing en van de keuken tot facilitaire zaken. Zij weten precies wat er nodig is, waar de risico’s zitten en waar kansen liggen. Of het nu gaat om de beveiliging van een camera of de herkomst van een biologische wijn: zij maken het verschil.
Onze inkopers beoordelen of een product of dienst past bij onze doelen en standaarden. De aanvraag loopt via hen en zij zorgen dat we samen de beste keuzes maken. Zo slaan we twee vliegen in één klap: jij levert op het juiste moment aan de juiste partij, en onze budgetbazen houden overzicht en kunnen tijdig bijsturen. Ze leren bovendien van elkaar en maken elkaar elke dag een beetje beter. Zo bouwen we samen aan duurzame, slimme én prettige samenwerking.
AFAS heeft een unieke cultuur, die je herkent aan onze kernwaarden: Doen, Familie, Gek en Vertrouwen. Die gebruiken we ook om het verschil te maken met CSR. Want het verschil maken, is voor ons essentieel. Geen gedoe met papieren tijgers, bloedeloze compromissen, of lauwe ambities, maar concreet resultaat. Duurzaam en meetbaar.
Ook inkopen kan leuker, beter en met meer oog voor de maatschappij. In de praktijk betekent dat: makkelijk voor iedere collega, en goed voor onze leveranciers én de rest van de wereld. En dus ook: duurzaam. Dat hebben we samengevat in 6 principes. Daar lees je hier meer over.
Lokaal inkopen is vaak de meest duurzame optie. De groentes van een teler uit Leusden hoeven niet met het vliegtuig om bij ons te komen. Bovendien weten we in Nederland vrij zeker dat het wel goed zit qua mensenrechten. Daarnaast steunen we graag de lokale economie waarin we zelf ook opereren en is het eenvoudiger om goede relaties op te bouwen met bedrijven in de buurt. Die maken het makkelijker om te sturen op bijvoorbeeld verpakkingsmateriaal of innovatie.
Het liefst hebben we één leverancier voor elk type product. Omdat we geloven in ecosystemen en langdurige relaties. We werken graag op basis van vertrouwen en benutten graag de expertise van anderen. Andersom helpen we hen met plezier om die expertise nog te vergroten. Dat gaat gemakkelijker in een relatie. Net als het maken van afspraken, bijvoorbeeld over duurzaamheid.
Bij AFAS weten we niet beter dan dat we áltijd blijven innoveren. Uiteindelijk worden we daar allemaal beter van, is onze overtuiging. Daarom dagen we onze leveranciers graag uit, én denken we met hen mee. Hoe kan iets handiger, schoner, beter? Hoe kunnen we jou helpen óók elke dag een procentje beter te worden?
We willen geen race to the bottom stimuleren als het gaat om duurzaamheid en arbeidsomstandigheden. Daarom vinden we de prijs niet het belangrijkste bij onze inkoop. Tegelijkertijd zijn ook wij Gekke Henkie niet – we willen wel waar voor ons geld. Dus betalen we met plezier, maar alléén als de prijs-kwaliteitverhouding ook echt op orde is.
Onze klanten vertrouwen ons een heleboel waardevolle data toe. Wij zorgen dat die veilig blijft. Net zoals we onze eigen data ook privé houden. We doen dus alleen zaken met bedrijven die privacy net zo belangrijk vinden als wij.
Onze klanten kunnen elke maand van ons af. Leveranciers hoeven nooit bank voor ons te spelen – we betalen binnen een week. Afspraken bevestigen we het liefst met een handdruk (of een boks) en hooguit één A4-tje. We kijken elkaar in de ogen, en zeggen: zó gaan we het doen. En – dit is de crux – zo dóén we het dan ook.
Duurzaamheid is voor ons geen los project, maar een fundamenteel onderdeel van hoe we werken. Dat verwachten we ook van jullie. We zoeken partners die duurzaamheid hebben verankerd in hun bedrijfsvoering en keuzes daarop baseren.