Bij AFAS geloven we in de kracht van ecosystemen, daarover las je eerder al. Op het moment dat People, Planet en Profit met elkaar in balans zijn, gaat het met iederéén beter. Daar dragen we dus graag aan bij, op een manier die bij ons past: systematisch en gericht op elke dag een procentje beter.
We hebben een warm hart voor cultuur en sport. De belangrijkste reden is dat cultuur en sport mensen met elkaar verbinden. Daarnaast heeft met name de cultuursector het zwaar. Zeker na de coronaperiode. Daarom ondersteunen we deze sector graag. Zo sponsoren we het Circustheater, de Edisons en 14 het theaterspektakel.
Eerder las je al dat AFAS niet in de eerste plaats om geld draait, maar om liefde. Ook voor de maatschappij en de wereld om ons heen. Daarom maken we duurzame keuzes en zijn we er voor mensen die het minder hebben. Zo organiseren we jaarlijks Goed-doen-teamuitjes, waarbij we ons met zijn allen inzetten voor een goed doel. Zo hebben we met zo’n beetje alle collega’s de meubels voor vluchtelingen uit Oekraïne in elkaar geschroefd.
We maken de liefde ook concreet via onze AFAS Foundation. Hiermee steunen we projecten in buiten- en binnenland. Dit zijn altijd projecten die echt verschil maken voor mensen. Of het nu gaat om kinderen met kanker, om mensen met schulden, of om de basis in het leven: schoon drinkwater.
Met de AFAS Foundation creëren we zoveel mogelijk een vliegwieleffect: projecten een boost geven, zodat ze daarna zo veel mogelijk zelfvoorzienend verder kunnen. Op die manier leveren we een merkbare bijdrage aan de ontwikkeling van de samenleving.
Een belangrijk deel van onze winst gaat naar deze AFAS Foundation. Het afgelopen jaar 8 miljoen euro. Onze medewerkers weten en voelen daardoor dat ze met hun werk bijdragen aan een betere wereld. Een deel van het geld dat we met elkaar verdienen, gaat immers naar plekken waar het écht nodig is.
Als onze eigen medewerkers geld inzamelen voor een goed doel, dan zet de AFAS Foundation de zogenoemde verdubbelaar in. De medewerker gaat zelf aan de slag om zoveel mogelijk geld bij elkaar te halen en de AFAS Foundation verdubbelt dat bedrag.
Voor sommige medewerkers is het zelfs een reden om bij ons te komen werken. De Foundation is ook geen theoretisch idee om mee te shinen, collega’s kunnen er daadwerkelijk mee aan de slag. Het bestuur bestaat uit medewerkers, en álle projecten worden begeleid door collega’s. Medewerkers kunnen impact hebben. En dat willen ze ook. Inmiddels hebben zo’n vijftig collega’s een project van de Foundation geleid. Bijna 10 procent van onze medewerkers.
Met onze AFAS Foundation dragen we bij aan een betere wereld met mooie projecten die het verschil maken. En waarmee we kwetsbare mensen aan een betere positie helpen. Het is een krachtig instrument voor Social Return.
Ook blijven we betrokken doordat onze medewerkers projectleider zijn. We stellen jaarlijks een deel van de netto winst beschikbaar aan de AFAS Foundation. Dit was 4 miljoen in 2018 , 5 miljoen in 2019, 6 miljoen in 2020, 7 miljoen in 2021 en 8 miljoen in 2022. De KPI’s lees je in ons jaarverslag.
Onze ambitie is dat we van onze leveranciers weten hoe milieubewust een duurzaam ze zijn, en dat we op basis daarvan keuzes maken. Want wij willen alleen werken met leveranciers die duurzaamheid in hun bedrijfsstrategie hebben verankerd, en die op een bewuste manier omgaan met grondstoffen en afval. We willen dat ze zoveel mogelijk lokaal produceren, en als dat niet kan in ieder geval controleren dat hun producten op een goede menswaardige manier gemaakt worden. Ook willen we structureel met elkaar in gesprek zijn, én samen innoveren.
Je las het eerder al: onze software is onze allergrootste kracht. We gebruiken onze software om onze CSR-doelen meetbaar te maken, en erop te sturen. En wat we voor onszelf ontwikkelen, delen we ook met onze klanten. Zo helpen we meer dan 12.000 klanten en 2.340.774 gebruikers om ook hún CSR-doelen te bereiken. En ook hier willen we het elke dag een procentje beter doen. We hebben bij productontwikkeling structureel tijd vrijgemaakt om de volgende slagen in ons product te maken. Zodat we ieder jaar een CSR-functionaliteit kunnen uitleveren voor onszelf én onze klanten.