Een betere wereld. Dat is waaraan we willen bijdragen met CSR. Dat doen we met liefde, vanuit ons hart. Én dat doen we systematisch. Want we zijn dol op meetbaar maken en elke dag een procentje verbeteren. Het liefst door te automatiseren, te digitaliseren en te innoveren.
Het begrip ‘betere wereld’ maken we concreet met drie wereldwensen. Die lees je hieronder. Voor alle drie van deze wereldwensen leggen we de lat hoog.
Onze medewerkers vormen het hart van onze organisatie.
De samenwerking met klanten, leveranciers, en regio is een ecosysteem.
Werk wordt beter en leuker door automatisering en digitalisering.
Ons clubhuis is de plek waar we elkaar ontmoeten.
Met de Foundation willen we de wereld een stukje beter & mooier maken.
Onze medewerkers vormen het hart van onze organisatie.
De samenwerking met klanten, leveranciers, en regio is een ecosysteem.
Werk wordt beter en leuker door automatisering en digitalisering.
Ons clubhuis is de plek waar we elkaar ontmoeten.
Met de Foundation willen we de wereld een stukje beter & mooier maken.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen zit in onze genen. We zijn er al sinds onze oprichting in 1996 mee bezig. Zo hebben we een eigen AFAS Foundation, zorgen we goed voor onze medewerkers, zijn we een betrouwbare en open partner, en doen we eerlijk zaken. Bij elke strategische beslissing nemen we de gevolgen voor milieu, maatschappij, relaties, medewerkers en familie mee.
Dat heeft alles te maken met de kern van ons bedrijf. Dat is liefde - voor onze medewerkers, toeleveranciers, klanten en pensionado’s. Liefde voor de wereld, om het maar heel groot te maken.
Voor ons betekent liefde: het beste met de ander voorhebben. Óók als die soms steken laat vallen. Liefde zorgt dat je verschillen kunt overbruggen, en dat je altijd het grotere geheel kunt zien. We gaan uit van goede bedoelingen. En die positieve houding maakt leven en werken een stuk eenvoudiger.
Dit idee is diepgeworteld. Het gaat helemaal terug naar de oprichters, hun opvolgers en hun gezinnen. Naar hun keukentafels. Er zit geen verschil tussen hun waarden in het dagelijkse leven en de manier waarop ze naar AFAS kijken. Hun voorbeeldgedrag is daardoor vanzelfsprekend.
Dit gedrag volgt uit de waarden in ons familiestatuut, zoals het serieus nemen van onze verantwoordelijkheid, en het geven om (en aan) anderen. En het past bij onze visie: werk kan zo veel leuker en met meer oog voor de maatschappij.
We zijn een knetterambitieuze organisatie. Altijd, en in alles. Logisch dus dat we voorop willen lopen in onze branche, als het om CSR gaat. Daarom hebben we dit beleid op papier gezet (bij wijze van spreken dan hè).
Je las het al in ons familiestatuut: voor ons moet CSR eenvoud, openheid, respect en kwaliteit uitstralen. We maken het verschil met onze kernwaarden: Doen, Familie, Gek en Vertrouwen. En we werken aan onze wereldwensen met onze vier AFAS-krachten: onze medewerkers, ons clubhuis, ons ecosysteem (klanten, partners, leveranciers en de regio) en ons product.
Dat laatste - ons product - is onze allergrootste kracht. We gebruiken onze software om onze CSR-doelen meetbaar te maken, en erop te sturen. En wat we voor onszelf ontwikkelen, delen we ook met onze klanten. Zo helpen we meer dan 12.000 klanten en 2.340.774 gebruikers om ook hún CSR-doelen te bereiken.
Eerlijk? Eigenlijk houden we helemaal niet van beleid. Wij dóén liever gewoon. Volgens de filosofie ‘elke dag een procentje beter’. Op die manier komen we op jaarbasis enorm veel verder.
Om je een voorbeeldje te geven: elke medewerker kan meedenken over hoe we duurzamer kunnen ondernemen. En elke week komen er twintig tot dertig ideeën binnen. Van oplaadbare batterijen in de toetsenborden, tot het uitzetten van de verwarmers voor de koffiekopjes. En van het afschaffen van suikerrijke drankjes tot het uitschakelen van de computers als ze niet gebruikt worden. Die ideeën schieten collega’s in in onze eigen software. Is het goed en uitvoerbaar? Dan maken we direct een workflow aan om te zorgen dat het geregeld wordt.
Bij AFAS geloven we in de kracht van kwetsbaarheid. Daarom delen óók de eindbazen hun onzekerheden, misstappen en twijfels. Niet alleen binnen de veilige muren van de directiekamer, maar ook met alle collega’s. Het liefst zelfs met de buitenwereld. Open en bloot. Dat brengt risico’s voor ons imago met zich mee. Die nemen we op de koop toe. Omdat we weten dat je alleen fundamentele gesprekken op gang brengt, als je eerlijk bent. Die gesprekken zijn nodig om te ontdekken waar het écht aan schort, of wat we echt anders willen.
We willen bijdragen aan de belangrijkste internationale afspraken: de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties. Deze SDG’s zijn op hun beurt vertaald naar concrete thema’s in een internationaal erkende certificatienorm: de MVO Prestatieladder. Bij die laatste sluiten we graag aan. Zo dragen we meteen bij aan de SDG’s. We hebben uit onze wereldwensen de mvo kernthema’s en thema’s gedestilleerd die voor ons het meest relevant zijn.
Altijd in gesprek
We werken naar beste eer en geweten aan maatschappelijk verantwoord ondernemen, proberen het elke dag een procentje beter te doen én jou daarmee te inspireren. Voel je dus vrij om ideeën over te nemen, vragenlijsten te downloaden, of kritische vragen te stellen. Andersom horen we jouw ervaringen ook heel graag. We zijn nieuwsgierig naar jouw aanpak, en laten ons graag inspireren. Goeddoen is altijd een kwestie van sámen!
Eerlijk zijn over wat moeilijk is
We willen transparant zijn over ons CSR-beleid, en dat betekent ook dat we ons kwetsbaar opstellen. Want het is geen parade van successen. Er zijn doelen die we nog niet halen, of waarvan we niet eens weten hoe we daar het beste aan kunnen werken. En er zijn dilemma’s. Kunnen er klanten zijn die we éxtra willen helpen? En hoe dan? En wat nou als een ambitie uit de ene AFAS-kracht botst met die uit een andere? Over die dilemma’s willen we open en eerlijk zijn. En dus delen we ze ook met jou.
Spread the word
We delen graag ons verhaal. Hopelijk bieden we jou ook de juiste inspiratie om met CSR aan de slag te gaan. Download de AFAS-CSR plaat en spread the word!